Set your preferred locations for a better search. You can sign up here.

Wie frei ist die Kunst?

Date & Time
Fri, Feb 21, 2025, 18:00
The Ensemble Modern dedicates its concert series "How Free is Art?" to the topic of artistic freedom and its limits through music and discussions. How do performing artists deal with socio-political issues? Should, must or may they express an opinion through their program selection? Tania Rubio calls for protection of natural resources in her piece while Vladimir Tarnopolski tries to appear apolitical. Iris ter Schiphorst focuses on whistleblower Julian Assange.

A summary from original text in German | Read the original

Keywords: Vocal Music

Artistic depiction of the event

Musicians

Nina GuoSoprano
Mitglieder des Ensemble ModernEnsemble
Xizi WangConductor
Christian FauschKünstlerisches Management, Geschäftsführung Ensemble Modern
Leonie ReinekePresentation

Program

The Language of Water for ensemble with 10 instruments and electronicsTania Rubio
Last and Lost for chamber ensembleVladimir Tarnopolski
Assange - Fragmente einer Unzeit für Stimme, Ensemble und SamplerIris ter Schiphorst
Give feedback
Last update: Mon, Dec 30, 2024, 17:01

Similar events

These events are similar in terms of concept, place, musicians or the program.

Artistic depiction of the event

Wie frei ist die Kunst?

Wed, Apr 9, 2025, 18:00
Yilmaz Dziewior (Direktor Museum Ludwig), Louwrens Langevoort (Intendant Kölner Philharmonie), Mitglieder des Ensemble Modern (Ensemble), Leonie Reineke (Presentation), Yannick Mayaud (Conductor)
Das Ensemble Modern widmet sich in der Konzertreihe »Wie frei ist die Kunst?« mit Musik und Gesprächen dem Thema der Kunstfreiheit und deren Grenzen. Im Gesprächskonzert »Wie frei sind Veranstaltende?« sprechen Philharmonie-Intendant Louwrens Langevoort und Yilmaz Dziewior, Direktor des Museum Ludwig, darüber, wie Veranstaltende den Erwartungen des Publikums begegnen können. Welche Freiheiten gibt es in der Programmgestaltung bzw. welche Sachzwänge und äußeren Einflüsse wirken sich auf diese aus? Musikalisch schlägt das Konzert einen Bogen von streng konzipierter Avantgarde-Musik (Pierre Boulez »Dérive 1«) über niedrigschwellige Minimal Music (John Adams »Road movies«) bis hin zu dem 2002 entstandenen Stück »Unbreakable line. Hinged waist« von Jennifer Walshe.
Artistic depiction of the event

Wie frei ist die Kunst?

Sun, May 11, 2025, 15:00
Brigitta Muntendorf (Composer), Unai Urkola Etxabe (Composer), Leonie Reineke (Presentation), Mitglieder des Ensemble Modern (Ensemble), Elias Brown (Conductor)
Das Ensemble Modern widmet sich in der Konzertreihe »Wie frei ist die Kunst?« mit Musik und Gesprächen dem Thema der Kunstfreiheit und deren Grenzen. Im letzten Teil der Reihe, »Wie frei sind Komponist:innen?«, debattieren die Komponistin Brigitta Muntendorf und der Komponist Unai Urkola Etxabe im Gespräch mit Leonie Reineke darüber, inwieweit Künstler:innen persönliche Überzeugungen, politische Haltungen oder Einflüsse aus anderen Kulturen in ihre Arbeit einbringen können.Die Mexikanerin Hilda Paredes beschäftigt sich in »Forbidden games« (2019) mit Kindern, die ohne ihre Eltern in Gefängnissen an der Grenze zwischen Mexiko und den USA festgehalten werden. Der Italiener Carmine-Emanuele Cella thematisiert in »La mémoire de l’eau« (2014) die Fragilität des Wassers und unseres Planeten. In »The heart’s ear« (1997) nimmt die Australierin Liza Lim eine Melodie aus der islamischen Sufi-Musik als Ausgangspunkt.
Artistic depiction of the event

Bald ist Weihnachten

Sun, Dec 22, 2024, 20:00
Mädchenchor am Kölner Dom (Ensemble), Oliver Sperling (Conductor), Kölner Kammerorchester (Ensemble), Christoph Poppen (Conductor)
The festive concerti by Italian composers Locatelli, Manfredini, and Torelli, alongside Albinoni's delicate Adagio, are Christmas staples not only in Italy but also in Austria. Michael Haydn composed over thirty masses, including the Missa Sancti Aloysii and the Missa Sancti Leopoldi. Tomás Luis de Victoria's motet and Zoltán Kodály's "The Angels and the Shepherds" complete the program. Cellist Manuel Fischer-Dieskau's new composition, "He Who Sits on the Throne Laughs," is dedicated to Franz Xaver Ohnesorg.
Artistic depiction of the event

Mensch, Musik! #8 – „Zufällig FREI“

Fri, Mar 1, 2024, 19:30
Bas Wiegers (Conductor), Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Philipp Mathmann (Countertenor), Gustavo Llano (Choreography), Gustavo Llano (Dance), Renée T. Coulombe (Digital audio), Renée T. Coulombe (Live piano), Inka Löwendorf (Actor), tauchgold (Text), tauchgold (Concept), tauchgold (Realisation), Ariane Stamatescu (Regieassistenz), Hannah Wendel (Inspizienz)
Born in the right place by chance? By chance, lucky enough to be able to devote yourself to your love of music undisturbed from an early age? How free are art and music? When am I free, when are we free? What may, what should, what will freedom cost – me, you, us?Our so beloved freedom? Just an accidental gift of history? – Conceived, written and directed by tauchgold, Mensch, Musik #8 “Zufällig FREI” takes up this question from a different direction: How can music and art still reverse the downward trajectory of the will to freedom even in the face of direct threat? How can creative Eros put a stop to the destructive instinct? And what happens when I replace guilt and repentance before God with love and responsibility before others?Under the direction of Dutch conductor Bas Wiegers, the Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin is once again transcending the boundaries of symphonic music by inviting artists to push the boundaries of classical performance practice – this time with works by composers who were given or denied freedom for random reasons. All of them – composers and their works – are linked by the question: When am I free and what does freedom mean to me?
Artistic depiction of the event

Die Feisten

Thu, Oct 31, 2024, 20:00
Laeiszhalle, Großer Saal (Hamburg)
C (Vocals), Rainer Schacht (Vocals)
When »Die Feisten« do what they like to do best, lots of new songs tumble out of their songwriting machine: one for the forcibly shipped, involuntary concert guests who would actually rather be at the football or a heavy metal gig. Another about the best-before date of all of us: »Mein Körper und ich« (My Body and Me) shows how you can laugh about your own decay. It’s going to be funny. All the new stories in good company with the feisty hits.
Artistic depiction of the event

Die Feisten

Thu, Oct 2, 2025, 20:00
Laeiszhalle, Großer Saal (Hamburg)
C (Vocals), Rainer Schacht (Vocals)
When the feisty ones do what they love best, lots of new songs tumble out of their songwriting machine: one for the forced, involuntary concert guests who would actually rather be at the football or a heavy metal gig. Another about the humanly best-before date: »Mein Körper und ich« shows how you can laugh at your own decline. It’s going to be funny. All the new stories in good company with the feisty hits.