Set your preferred locations for a better search. You can sign up here.

Wie frei ist die Kunst?

Date & Time
Sun, May 11, 2025, 15:00
Das Ensemble Modern widmet sich in der Konzertreihe »Wie frei ist die Kunst?« mit Musik und Gesprächen dem Thema der Kunstfreiheit und deren Grenzen. Im letzten Teil der Reihe, »Wie frei sind Komponist:innen?«, debattieren die Komponistin Brigitta Muntendorf und der Komponist Unai Urkola Etxabe im Gespräch mit Leonie Reineke darüber, inwieweit Künstler:innen persönliche Überzeugungen, politische Haltungen oder Einflüsse aus anderen Kulturen in ihre Arbeit einbringen können.Die Mexikanerin Hilda Paredes beschäftigt sich in »Forbidden games« (2019) mit Kindern, die ohne ihre Eltern in Gefängnissen an der Grenze zwischen Mexiko und den USA festgehalten werden. Der Italiener Carmine-Emanuele Cella thematisiert in »La mémoire de l’eau« (2014) die Fragilität des Wassers und unseres Planeten. In »The heart’s ear« (1997) nimmt die Australierin Liza Lim eine Melodie aus der islamischen Sufi-Musik als Ausgangspunkt.

A summary from original text in German | Read the original

Artistic depiction of the event

Musicians

Brigitta MuntendorfComposer
Unai Urkola EtxabeComposer
Leonie ReinekePresentation
Mitglieder des Ensemble ModernEnsemble
Elias BrownConductor

Program

Forbidden games Trio for clarinet, piano & violoncelloHilda Paredes
La mémoire de l'eau for nine musiciansCarmine-Emanuele Cella
The heart's earLiza Lim
Give feedback
Last update: Mon, Dec 30, 2024, 17:01

Similar events

These events are similar in terms of concept, place, musicians or the program.

Artistic depiction of the event

Wie frei ist die Kunst?

Fri, Feb 21, 2025, 18:00
Nina Guo (Soprano), Mitglieder des Ensemble Modern (Ensemble), Xizi Wang (Conductor), Christian Fausch (Künstlerisches Management), Christian Fausch (Geschäftsführung Ensemble Modern), Leonie Reineke (Presentation)
The Ensemble Modern dedicates its concert series "How Free is Art?" to the topic of artistic freedom and its limits through music and discussions. How do performing artists deal with socio-political issues? Should, must or may they express an opinion through their program selection? Tania Rubio calls for protection of natural resources in her piece while Vladimir Tarnopolski tries to appear apolitical. Iris ter Schiphorst focuses on whistleblower Julian Assange.
Artistic depiction of the event

Wie frei ist die Kunst?

Wed, Apr 9, 2025, 18:00
Yilmaz Dziewior (Direktor Museum Ludwig), Louwrens Langevoort (Intendant Kölner Philharmonie), Mitglieder des Ensemble Modern (Ensemble), Leonie Reineke (Presentation), Yannick Mayaud (Conductor)
Das Ensemble Modern widmet sich in der Konzertreihe »Wie frei ist die Kunst?« mit Musik und Gesprächen dem Thema der Kunstfreiheit und deren Grenzen. Im Gesprächskonzert »Wie frei sind Veranstaltende?« sprechen Philharmonie-Intendant Louwrens Langevoort und Yilmaz Dziewior, Direktor des Museum Ludwig, darüber, wie Veranstaltende den Erwartungen des Publikums begegnen können. Welche Freiheiten gibt es in der Programmgestaltung bzw. welche Sachzwänge und äußeren Einflüsse wirken sich auf diese aus? Musikalisch schlägt das Konzert einen Bogen von streng konzipierter Avantgarde-Musik (Pierre Boulez »Dérive 1«) über niedrigschwellige Minimal Music (John Adams »Road movies«) bis hin zu dem 2002 entstandenen Stück »Unbreakable line. Hinged waist« von Jennifer Walshe.
Artistic depiction of the event

Bald ist Weihnachten

Sun, Dec 22, 2024, 20:00
Mädchenchor am Kölner Dom (Ensemble), Oliver Sperling (Conductor), Kölner Kammerorchester (Ensemble), Christoph Poppen (Conductor)
The festive concerti by Italian composers Locatelli, Manfredini, and Torelli, alongside Albinoni's delicate Adagio, are Christmas staples not only in Italy but also in Austria. Michael Haydn composed over thirty masses, including the Missa Sancti Aloysii and the Missa Sancti Leopoldi. Tomás Luis de Victoria's motet and Zoltán Kodály's "The Angels and the Shepherds" complete the program. Cellist Manuel Fischer-Dieskau's new composition, "He Who Sits on the Throne Laughs," is dedicated to Franz Xaver Ohnesorg.
Artistic depiction of the event

Mensch, Musik! #8 – „Zufällig FREI“

Fri, Mar 1, 2024, 19:30
Bas Wiegers (Conductor), Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Philipp Mathmann (Countertenor), Gustavo Llano (Choreography), Gustavo Llano (Dance), Renée T. Coulombe (Digital audio), Renée T. Coulombe (Live piano), Inka Löwendorf (Actor), tauchgold (Text), tauchgold (Concept), tauchgold (Realisation), Ariane Stamatescu (Regieassistenz), Hannah Wendel (Inspizienz)
Born in the right place by chance? By chance, lucky enough to be able to devote yourself to your love of music undisturbed from an early age? How free are art and music? When am I free, when are we free? What may, what should, what will freedom cost – me, you, us?Our so beloved freedom? Just an accidental gift of history? – Conceived, written and directed by tauchgold, Mensch, Musik #8 “Zufällig FREI” takes up this question from a different direction: How can music and art still reverse the downward trajectory of the will to freedom even in the face of direct threat? How can creative Eros put a stop to the destructive instinct? And what happens when I replace guilt and repentance before God with love and responsibility before others?Under the direction of Dutch conductor Bas Wiegers, the Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin is once again transcending the boundaries of symphonic music by inviting artists to push the boundaries of classical performance practice – this time with works by composers who were given or denied freedom for random reasons. All of them – composers and their works – are linked by the question: When am I free and what does freedom mean to me?
Artistic depiction of the event

"Hör mal, wie das klingt" I

Wed, Sep 25, 2024, 09:30
Theater und Philharmonie Essen, RWE PavillonRWE PavillonRWE Pavillon (Essen)
Carmen Rattay (Handpan), Stijn Bovenkamp (Harp), Ursula Henkys (Moderator), Ursula Henkys (Singspiele)
Baby concerts at the Essen Philharmonic enchant both young and old with instrumental sounds. In a relaxed atmosphere, babies discover the world of music together with their parents and grandparents, carried by sounds, experiencing melodies, tones, and diverse listening experiences - participation included.
Artistic depiction of the event

"Hör mal, wie das klingt" II

Wed, Jan 22, 2025, 09:30
Anke Marianne Berg, Francesc Saez Calatayud (Horn), Ursula Henkys (Moderator), Ursula Henkys (Singspiele)
Baby concerts at the Essen Philharmonic enchant both young and old with instrumental sounds. In a relaxed atmosphere, babies discover the world of music together with their parents and grandparents, carried by sounds, experiencing melodies, tones, and diverse listening experiences - participation included.