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Wie schön leuchtet der Morgenstern

Date & Time
Sat, Dec 14, 2024, 19:00
The Advent - a time of hope. The music will convey courage and hope and put its listeners in an Advent mood.
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Last update: Sat, Dec 7, 2024, 16:21

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Wie kommt der Geist in geistliche Musik, Herr Lauster?

Fri, Jun 20, 2025, 21:45
Gewandhaus Leipzig, Großer Saal (Leipzig)
Ann-Katrin Zimmermann, Jörg Lauster
How does spirit enter sacred music, Mr. Lauster? Not only sacred works are ingenious, inspire, and uplift. We readily attribute "spirit" to musical phenomena, to the inexplicable in art and other areas of existence. When is this justified and when not? Is the invisible phenomenon of sound, music, particularly predestined as a dwelling place of spirit and spirits? Myths, not only from the Christian cultural sphere, suggest this. The Protestant theologian Jörg Lauster, holder of the Chair of Dogmatics, Philosophy of Religion, and Ecumenism in Munich and author of fundamental books on Christianity, has dedicated a "biography" to the Holy Spirit and traces the "enchantment of the world" through art and culture.
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Wie frei ist die Kunst?

Fri, Feb 21, 2025, 18:00
Nina Guo (Soprano), Mitglieder des Ensemble Modern (Ensemble), Xizi Wang (Conductor), Christian Fausch (Künstlerisches Management), Christian Fausch (Geschäftsführung Ensemble Modern), Leonie Reineke (Presentation)
The Ensemble Modern dedicates its concert series "How Free is Art?" to the topic of artistic freedom and its limits through music and discussions. How do performing artists deal with socio-political issues? Should, must or may they express an opinion through their program selection? Tania Rubio calls for protection of natural resources in her piece while Vladimir Tarnopolski tries to appear apolitical. Iris ter Schiphorst focuses on whistleblower Julian Assange.
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Wie frei ist die Kunst?

Wed, Apr 9, 2025, 18:00
Yilmaz Dziewior (Direktor Museum Ludwig), Louwrens Langevoort (Intendant Kölner Philharmonie), Mitglieder des Ensemble Modern (Ensemble), Leonie Reineke (Presentation), Yannick Mayaud (Conductor)
Das Ensemble Modern widmet sich in der Konzertreihe »Wie frei ist die Kunst?« mit Musik und Gesprächen dem Thema der Kunstfreiheit und deren Grenzen. Im Gesprächskonzert »Wie frei sind Veranstaltende?« sprechen Philharmonie-Intendant Louwrens Langevoort und Yilmaz Dziewior, Direktor des Museum Ludwig, darüber, wie Veranstaltende den Erwartungen des Publikums begegnen können. Welche Freiheiten gibt es in der Programmgestaltung bzw. welche Sachzwänge und äußeren Einflüsse wirken sich auf diese aus? Musikalisch schlägt das Konzert einen Bogen von streng konzipierter Avantgarde-Musik (Pierre Boulez »Dérive 1«) über niedrigschwellige Minimal Music (John Adams »Road movies«) bis hin zu dem 2002 entstandenen Stück »Unbreakable line. Hinged waist« von Jennifer Walshe.
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Wie frei ist die Kunst?

Sun, May 11, 2025, 15:00
Brigitta Muntendorf (Composer), Unai Urkola Etxabe (Composer), Leonie Reineke (Presentation), Mitglieder des Ensemble Modern (Ensemble), Elias Brown (Conductor)
Das Ensemble Modern widmet sich in der Konzertreihe »Wie frei ist die Kunst?« mit Musik und Gesprächen dem Thema der Kunstfreiheit und deren Grenzen. Im letzten Teil der Reihe, »Wie frei sind Komponist:innen?«, debattieren die Komponistin Brigitta Muntendorf und der Komponist Unai Urkola Etxabe im Gespräch mit Leonie Reineke darüber, inwieweit Künstler:innen persönliche Überzeugungen, politische Haltungen oder Einflüsse aus anderen Kulturen in ihre Arbeit einbringen können.Die Mexikanerin Hilda Paredes beschäftigt sich in »Forbidden games« (2019) mit Kindern, die ohne ihre Eltern in Gefängnissen an der Grenze zwischen Mexiko und den USA festgehalten werden. Der Italiener Carmine-Emanuele Cella thematisiert in »La mémoire de l’eau« (2014) die Fragilität des Wassers und unseres Planeten. In »The heart’s ear« (1997) nimmt die Australierin Liza Lim eine Melodie aus der islamischen Sufi-Musik als Ausgangspunkt.
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"Hör mal, wie das klingt" I

Wed, Sep 25, 2024, 09:30
Theater und Philharmonie Essen, RWE PavillonRWE PavillonRWE Pavillon (Essen)
Carmen Rattay (Handpan), Stijn Bovenkamp (Harp), Ursula Henkys (Moderator), Ursula Henkys (Singspiele)
Baby concerts at the Essen Philharmonic enchant both young and old with instrumental sounds. In a relaxed atmosphere, babies discover the world of music together with their parents and grandparents, carried by sounds, experiencing melodies, tones, and diverse listening experiences - participation included.
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"Hör mal, wie das klingt" II

Wed, Jan 22, 2025, 09:30
Anke Marianne Berg, Francesc Saez Calatayud (Horn), Ursula Henkys (Moderator), Ursula Henkys (Singspiele)
Baby concerts at the Essen Philharmonic enchant both young and old with instrumental sounds. In a relaxed atmosphere, babies discover the world of music together with their parents and grandparents, carried by sounds, experiencing melodies, tones, and diverse listening experiences - participation included.
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"Hör mal, wie das klingt" III

Wed, Apr 2, 2025, 09:30
Raissa Mehner (Guitar), Salome Amend (Marimbafon), Ursula Henkys (Moderator), Ursula Henkys (Singspiele)
Baby concerts at the Essen Philharmonic enchant both young and old with instrumental sounds. In a relaxed atmosphere, babies discover the world of music together with their parents and grandparents, carried by sounds, experiencing melodies, tones, and diverse listening experiences - participation included.
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"Hör mal, wie das klingt" III

Wed, Apr 2, 2025, 11:30
Raissa Mehner (Guitar), Salome Amend (Marimbafon), Ursula Henkys (Moderator), Ursula Henkys (Singspiele)
Baby concerts at the Essen Philharmonic enchant both young and old with instrumental sounds. In a relaxed atmosphere, babies discover the world of music together with their parents and grandparents, carried by sounds, experiencing melodies, tones, and diverse listening experiences - participation included.
Artistic depiction of the event

"Hör mal, wie das klingt" II

Wed, Jan 22, 2025, 11:30
Anke Marianne Berg, Francesc Saez Calatayud (Horn), Ursula Henkys (Moderator), Ursula Henkys (Singspiele)
Baby concerts at the Essen Philharmonic enchant both young and old with instrumental sounds. In a relaxed atmosphere, babies discover the world of music together with their parents and grandparents, carried by sounds, experiencing melodies, tones, and diverse listening experiences - participation included.