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Gewandhausorchester, David Robertson Dirigent

Date & Time
Fri, Dec 6, 2024, 19:30
Mahler keeps the specific worldly references of his 7th Symphony dark. Alma claims his night music evokes Eichendorff's visions. Diepenbrock says Mahler mentioned Rembrandt. Mahler said the sounds of cowbells from a distance symbolize his otherworldly solitude.

A summary from original text in German | Read the original

Keywords: Symphony Concert

Artistic depiction of the event

Musicians

GewandhausorchesterOrchestra
David RobertsonConductor

Program

7. SinfonieGustav Mahler
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Last update: Tue, Nov 26, 2024, 11:40

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Artistic depiction of the event

Gewandhausorchester, David Robertson Dirigent

Thu, Nov 14, 2024, 19:30
Gewandhaus Leipzig, Großer Saal (Leipzig)
David Robertson (Conductor), Augustin Hadelich (Violin), Claire Booth (Soprano)
IM KREIS . . . ... seiner Schüler Webern und Berg begeht Schönberg bei uns sein Jubeljahr. An der Geburtstagstafel ist für drei weitere Gäste eingedeckt: Bach, bei dem alles beginnt und endet, Brahms the Progressive, und Wagner, der sich selbst eingeladen hat und das Vorspiel zum antitonalitären Zirkel mitbringt. Die runde Tafelmusik beginnt mit Weberns Gesellenstück von 1908 und dem allerletzten Berg-Werk vom anderen Ende der zweiten Wiener Schulzeit 1936. IM DUNKEL Souverän gebietet der 25-jährige Webern dem gewaltigen spätromantischen Orchester und beschwört zugleich mit dem barocken Satzprinzip der Passacaglia den zeitlosen Geist Bachs. Jedes Detail des farb- und formenreichen Satzes leitet Webern aus einem stetig kreisenden Hauptund einem Gegenthema her. Fast zeitgleich komponierte sein knapp zehn Jahre älterer Lehrer das Monodram Erwartung. Zur Uraufführung gelangte Schönbergs schneller Wurf jedoch erst vor 100 Jahren: Zemlinsky leitete 1924 in Prag die Premiere. Der Schauplatz – eine Mondnacht im Wald – scheint durch und durch romantisch. Doch das Dunkel ist zugleich Seelenraum einer Frau auf der Suche nach ihrem Geliebten, hinund hergerissen zwischen Ungewissheit, Hoffnung, Angst, Einsamkeit und Grauen. IM HIMMEL Wir bleiben halt unverbesserliche Romantiker! Auch mein neues Violinkonzert bestätigt es wieder, resümiert Berg also mit gutem Grund gegen Ende seines Lebens. Das einmalige Konzept des Werkes stand längst, als ihn die Nachricht vom Tod der 18-jährigen, an Kinderlähmung leidenden Manon Gropius ereilte, Tochter Alma Mahler-Werfels aus der Ehe mit Walter Gropius. Im letzten Abschnitt verschmilzt die genial gebaute Zwölftonreihe mit dem Beginn des Sterbechorals Es ist genug!, den Berg aus Bachs Leipziger Kantate O Ewigkeit, du Donnerwort! BWV 60 herbeizitiert – nicht ahnend, dass er neben Manon auch sich selbst aus dem Leben verabschiedete.
Artistic depiction of the event

Gewandhausorchester, David Robertson Dirigent

Fri, Nov 15, 2024, 19:30
Gewandhaus Leipzig, Großer Saal (Leipzig)
David Robertson (Conductor), Augustin Hadelich (Violin), Claire Booth (Soprano)
IM KREIS . . . ... seiner Schüler Webern und Berg begeht Schönberg bei uns sein Jubeljahr. An der Geburtstagstafel ist für drei weitere Gäste eingedeckt: Bach, bei dem alles beginnt und endet, Brahms the Progressive, und Wagner, der sich selbst eingeladen hat und das Vorspiel zum antitonalitären Zirkel mitbringt. Die runde Tafelmusik beginnt mit Weberns Gesellenstück von 1908 und dem allerletzten Berg-Werk vom anderen Ende der zweiten Wiener Schulzeit 1936. IM DUNKEL Souverän gebietet der 25-jährige Webern dem gewaltigen spätromantischen Orchester und beschwört zugleich mit dem barocken Satzprinzip der Passacaglia den zeitlosen Geist Bachs. Jedes Detail des farb- und formenreichen Satzes leitet Webern aus einem stetig kreisenden Hauptund einem Gegenthema her. Fast zeitgleich komponierte sein knapp zehn Jahre älterer Lehrer das Monodram Erwartung. Zur Uraufführung gelangte Schönbergs schneller Wurf jedoch erst vor 100 Jahren: Zemlinsky leitete 1924 in Prag die Premiere. Der Schauplatz – eine Mondnacht im Wald – scheint durch und durch romantisch. Doch das Dunkel ist zugleich Seelenraum einer Frau auf der Suche nach ihrem Geliebten, hinund hergerissen zwischen Ungewissheit, Hoffnung, Angst, Einsamkeit und Grauen. IM HIMMEL Wir bleiben halt unverbesserliche Romantiker! Auch mein neues Violinkonzert bestätigt es wieder, resümiert Berg also mit gutem Grund gegen Ende seines Lebens. Das einmalige Konzept des Werkes stand längst, als ihn die Nachricht vom Tod der 18-jährigen, an Kinderlähmung leidenden Manon Gropius ereilte, Tochter Alma Mahler-Werfels aus der Ehe mit Walter Gropius. Im letzten Abschnitt verschmilzt die genial gebaute Zwölftonreihe mit dem Beginn des Sterbechorals Es ist genug!, den Berg aus Bachs Leipziger Kantate O Ewigkeit, du Donnerwort! BWV 60 herbeizitiert – nicht ahnend, dass er neben Manon auch sich selbst aus dem Leben verabschiedete.
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David Robertson & Leonidas Kavakos

Fri, Dec 20, 2024, 20:00
David Robertson (Conductor), Leonidas Kavakos (Violin), Zoro Babel (Sound design), Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
Bernhard Lang’s musical language is characterized by unpredictability and intuition, and is exemplified in his latest orchestral piece: GAME 18 Radio Loops, which utilizes station identification signals from the BBC, BR, Deutsche Welle Köln, Radio Kiev, Radio Beijing, Radio Moscow, and Radio Warsaw. The Second Violin Concerto by Korean composer Unsuk Chin creates a labyrinthine soundscape. It was written for Leonidas Kavakos as a portrait of a musician glowing with intensity and simultaneously playing flawlessly with absolute focus. Finally, the BRSO engages with Philippe Manoury’s spatial sound composition Anticipations, in which a group of musicians who are moving around confronts the stationary musicians onstage: “Sometimes the music seems to come from far away, sometimes it seems to freeze,” says Manoury, “as if in a hallucination.”
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Gewandhausorchester, Alan Gilbert Dirigent

Thu, May 1, 2025, 19:30
Gewandhaus Leipzig, Großer Saal (Leipzig)
Gewandhausorchester (Orchestra), Alan Gilbert (Conductor), Frank Peter Zimmermann (Violin)
Brahms' Third Symphony, premiered in 1884, is his shortest and focuses on depth. Hans von Bülow liked it so much he played it twice in one concert. Elgar's Violin Concerto, inspired by Fritz Kreisler's praise, took four years to compose. Its premiere shook Queen's Hall, and a year later, Arthur Nikisch led another impactful performance at the Gewandhaus.
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Gewandhausorchester, Alan Gilbert Dirigent

Fri, May 2, 2025, 19:30
Gewandhaus Leipzig, Großer Saal (Leipzig)
Gewandhausorchester (Orchestra), Alan Gilbert (Conductor), Frank Peter Zimmermann (Violin)
Brahms' Third Symphony, premiered in 1884, is his shortest and focuses on depth. Hans von Bülow liked it so much he played it twice in one concert. Elgar's Violin Concerto, inspired by Fritz Kreisler's praise, took four years to compose. Its premiere shook Queen's Hall, and a year later, Arthur Nikisch led another impactful performance at the Gewandhaus.
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Gewandhausorchester, Sakari Oramo Dirigent

Thu, Nov 28, 2024, 19:30
Gewandhaus Leipzig, Großer Saal (Leipzig)
Gewandhausorchester (Orchestra), Sakari Oramo (Conductor), Leif Ove Andsnes (Piano), Damen des GewandhausChores (Choir)
Grażyna Bacewicz, a Polish violinist, pianist, and composer, debuted at the Grand Concert. Born in 1909, she studied music and philosophy, finding a mentor in Nadia Boulanger. Despite war and political upheaval, she composed prolifically across genres. A car accident in her prime forced her to limit performing, but her works gained recognition, she taught, and held cultural positions. She passed away 55 years ago. Whistler and Debussy, acquainted through Mallarmé's salon, created experimental Nocturnes. Debussy's orchestral triptych features the English horn, shimmering brass and woodwinds, and a women's chorus.
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Gewandhausorchester, Sakari Oramo Dirigent

Sat, Nov 30, 2024, 19:30
Gewandhaus Leipzig, Großer Saal (Leipzig)
Gewandhausorchester (Orchestra), Sakari Oramo (Conductor), Leif Ove Andsnes (Piano)
Since 1782, the Gewandhaus Orchestra has been committed to social causes, including the benefit concert for the "Leipzig hilft Kindern" foundation. This year's concert, featuring star pianist Leif Ove Andsnes and conductor Sakari Oramo, continues this tradition on the eve of the first Advent. The foundation has supported approximately 200 projects with over 1.25 million euros, aiding children in need.
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Gewandhausorchester, Cristian Măcelaru Dirigent

Fri, Jan 24, 2025, 19:30
Gewandhaus Leipzig, Großer Saal (Leipzig)
Gewandhausorchester (Orchestra), Cristian Măcelaru (Conductor), Rudolf Buchbinder (Piano)
Liszt composed tone poems about Orpheus, who overcomes death with music, and Prometheus, who inspires humanity with art. Orpheus's music is harmonious, while Prometheus's is dissonant, reflecting his suffering. Beethoven's 4th Piano Concerto, sometimes called the "Orpheus Concerto," may be inspired by Orpheus. Leó Weiner, a Liszt admirer, orchestrated Liszt's B minor Sonata for the Liszt centenary in 1956.