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LADY MACBETH VON MZENSK

Date & Time
Thu, May 29, 2025, 17:00
Trapped in a loveless, patriarchal world, Katerina seeks liberation from her tyrannical father-in-law and impotent husband. A passionate affair with the worker Sergey ignites a spark of hope but ends in four deaths. The opera, initially celebrated, drew Stalin's ire, plunging composer Shostakovich into fear and silencing his voice, but fueling the subversive power of his music.

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Keywords: Vocal Music

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Last update: Sat, Dec 7, 2024, 16:12

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Artistic depiction of the event

LADY MACBETH VON MZENSK

Sun, May 25, 2025, 17:00
Andris Nelsons (Musical Director), Francisco Negrin (Inszenierung), Rifai Ajdarpasic (Bühnenbild), Ariane Isabell Unfried (Costume), Chor der Oper Leipzig (Choir), Gewandhausorchester (Orchestra), Kristīne Opolais (Soprano), Pavel Černoch (Tenor), Dmitry Belosselskiy (Bass), Matthias Stier (Tenor), Dan Karlström (Bariton), Ivo Stanchev (Bass)
Trapped in a loveless, patriarchal world, Katerina seeks liberation from her tyrannical father-in-law and impotent husband. A passionate affair with the worker Sergey ignites a spark of hope but ends in four deaths. The opera, initially celebrated, drew Stalin's ire, plunging composer Shostakovich into fear and silencing his voice, but fueling the subversive power of his music.
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Lied von der Erde

Thu, Jun 13, 2024, 19:00
Clay Hilley (Tenor), Samuel Hasselhorn (Bariton), Alain Altinoglu (Conductor)
»Das Lied von der Erde« – so schlicht dieser Titel ist, so ungemein viel verbirgt sich hinter diesem Spätwerk Mahlers, das halb Liederzyklus ist und halb Sinfonie. Es gehört zum Besten aus seiner Feder: die Musik hypersinnlich, die Texte extrem atmosphärisch. Ein großes Lied wie aus einer anderen Welt. Auf der Basis von Nachdichtungen altchinesischer Lyrik hat Mahler einen allumfassenden Abgesang komponiert, ein Abschiednehmen von der Erde, vom Leben, das Alain Altinoglu und das hr-Sinfonieorchester mit zwei exzellenten Solisten realisiert. Und wie geht es jenseits weiter? »Metacosmos«, diesen Titel gab Anna Þorvaldsdóttir 2017 ihrem sinfonischen Gedicht, und es geht darin genau um die dunkle Reise, die über jeden Horizont hinaus geht. »Der Titel bezieht sich auf den Gedanken, in ein Schwarzes Loch zu fallen und an einem Ort anzukommen, den niemand kennt und über den Sie keine Kontrolle haben«, so die isländische Komponistin. Ihr ist darin eine Musik von fast Mahler’scher Atmosphäre gelungen, mal düster-amorph, mal von unwirklicher nordischer Schönheit. Konzertdauer: ca. 90 Minuten – keine Pause!
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Lied von der Erde

Fri, Jun 14, 2024, 20:00
Clay Hilley (Tenor), Samuel Hasselhorn (Bariton), Alain Altinoglu (Conductor)
»Das Lied von der Erde« – so schlicht dieser Titel ist, so ungemein viel verbirgt sich hinter diesem Spätwerk Mahlers, das halb Liederzyklus ist und halb Sinfonie. Es gehört zum Besten aus seiner Feder: die Musik hypersinnlich, die Texte extrem atmosphärisch. Ein großes Lied wie aus einer anderen Welt. Auf der Basis von Nachdichtungen altchinesischer Lyrik hat Mahler einen allumfassenden Abgesang komponiert, ein Abschiednehmen von der Erde, vom Leben, das Alain Altinoglu und das hr-Sinfonieorchester mit zwei exzellenten Solisten realisiert. Und wie geht es jenseits weiter? »Metacosmos«, diesen Titel gab Anna Þorvaldsdóttir 2017 ihrem sinfonischen Gedicht, und es geht darin genau um die dunkle Reise, die über jeden Horizont hinaus geht. »Der Titel bezieht sich auf den Gedanken, in ein Schwarzes Loch zu fallen und an einem Ort anzukommen, den niemand kennt und über den Sie keine Kontrolle haben«, so die isländische Komponistin. Ihr ist darin eine Musik von fast Mahler’scher Atmosphäre gelungen, mal düster-amorph, mal von unwirklicher nordischer Schönheit. Konzertdauer: ca. 90 Minuten – keine Pause!
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Okka von der Damerau / Levi Hammer

Sun, Mar 9, 2025, 19:30
Laeiszhalle, Kleiner Saal (Hamburg)
Okka von der Damerau (Mezzo-Soprano), Levi Hammer (Piano)
Hamburg-born, internationally renowned mezzo-soprano Okka von der Damerau and US conductor and pianist Levi Hammer met during a production of »Tristan und Isolde« in Los Angeles. It was there that the desire arose to meet artistically in Hamburg with a song recital. Johannes Brahms wrote many of his 200 songs for the alto Hermine Spies, who was famous throughout Europe in the late 20th century. She was only 36 years old and died shortly after her wedding and retreat into private life. Inspired by the songs dedicated to Hermine Spies and performed for the first time, the programme combines Brahms’ songs with Richard Wagner’s »Wesendonck Lieder« and is thus dedicated to the inexhaustible source of inspiration of unfulfilled love and longing.
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Mahler: Das Lied von der Erde

Mon, Sep 9, 2024, 20:00
Wiebke Lehmkuhl (Alto), Eric Cutler (Tenor), Verneri Pohjola (Trumpet), Staatskapelle Berlin (Ensemble), Susanna Mälkki (Conductor)
For Gustav Mahler, escaping the world often meant living only for love and art. Sometimes, however, his otherworldly sounds also gently speak of death. The traditional Staatskapelle Berlin under Susanna Mälkki now dedicates itself to them. In the "Song of the Earth", joy in life and farewell to life find a colorful expression. Mälkki prefaces Mahler's moving late work with Kaija Saariaho's trumpet concerto "Hush", her poignant farewell to the world. Verneri Pohjola now interprets it.
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Liszt's Legende von der heiligen Elisabeth

Sat, Oct 12, 2024, 13:00
Hongaars Nationaal Filharmonisch Orkest, Hongaars Nationaal Koor, Nationaal Kinderkoor, György Vashegyi (Conductor), Csaba Somos (Choral conductor), Gabriela Scherer (Elisabeth), Dorottya Láng (Landgräfin Sophie), Bogdan Talos (Landgraf Hermann Friedrich II), Johannes Kammler (Landgraf Ludwig), Zoltán Nagy (Ungarische Magnat | Senechal)
The Concertgebouw’s famous Main Hall is one of the best concert halls in the world, well-known for its exceptional acoustics and special atmosphere. In the Main Hall, you will feel history. Here, Gustav Mahler conducted his own compositions, as did Richard Strauss and Igor Stravinsky. Sergei Rachmaninoff played his own piano concertos in the Main Hall. This is also where musicians such as Leonard Bernstein, Vladimir Horowitz and Yehudi Menuhin gave legendary performances. Right up to now, the Main Hall offers a stage to the world’s best orchestras and musicians. Buy your tickets now and experience the magic of the Main Hall for yourself!
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Bruch: Das Lied von der Glocke

Sun, Mar 9, 2025, 18:00
Laeiszhalle, Großer Saal (Hamburg)
Hamburger Oratorienchor, Symphoniker Hamburg, Lea Bublitz (Soprano), Sonja Boskou (Alto), Michael Connaire (Tenor), Dávid Csizmár (Bass), Thekla Jonathal (Director)
The Hamburg Oratorio Choir will be performing a rarely performed work in the Laeiszhalle: Max Bruch’s »Lied von der Glocke«, an extremely impressive, powerful-sounding setting of Friedrich Schiller’s famous poem of the same name. In this oratorio, the Swiss composer succeeded in 1878 in translating Schiller’s poem about the human life cycle and the social significance of traditions and community into extremely expressive music and filling it with deep emotional content.
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AVLYST Aulaseriene Kammermusikk Camille Pépin Ernst von Dohnanyi

Sun, Nov 24, 2024, 15:00
Melis Jaatinen (Mezzo-Soprano), Guro Asheim (Fiolin), Cecilia Wilder (Bratsj), Louisa Tuck (Cello), Thormod Rønning Kvam (Piano), James Patterson (Horn), Pierre Xhonneux (Klarinett), César Cañón (Piano)
The concert concludes with Ernst von Dohnányi's Sextet in C major, a popular work bordering on the American and Hollywood-esque but rooted in European classicism. It features Oslo Philharmonic members, mezzo-soprano Melis Jaatinen, and pianist Thormod Rønning Kvam. Also featured is Camille Pépin's Chamber Music, setting poems by James Joyce, tracing a love story from beginning to fading passion and friendship. Dohnányi's sextet is considered essential, filled with heroic themes and enchanting moods.
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Wiener Salon - Kammermusik von Alma Mahler und Zeitgenossinnen

Sat, Mar 22, 2025, 15:00
Elvira Bill (Mezzo-Soprano), Konstantin Ingenpaß (Bariton), Daniel Bell (Violin), Judith Ermert (Cello), Tatjana Dravenau (Piano), Anja Renczikowski (Moderator)
A Viennese music salon at the turn of the 20th century, perhaps Berta Zuckerkandl's, where Alma and Gustav Mahler first met. Some of Alma Mahler's 16 surviving songs will be heard. Mathilde Kralik von Meyrswalden, 20 years older, studied with Mahler. Evelyn Faltis, sharing Alma's Wagner enthusiasm, arrived in Vienna in 1905. Her sensual music is comparable to Richard Strauss's.