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In the 19th century, piano arrangements played a crucial role in disseminating symphonic works, with Franz Liszt's arrangements of Ludwig van Beethoven's symphonies considered the pinnacle. Igor Levit takes on this challenge. He performs Liszt's piano version, a feat that demands everything from a pianist. Levit also presents music by Johann Sebastian Bach and late piano pieces by Johannes Brahms.
Midday music with the WDR Radio Choir: Switch off from everyday life, whether during your lunch break or as an island of peace while strolling through the city, and enjoy blissful choral music!
Switch off from everyday life, whether during your lunch break or as an island of peace during a city stroll, and enjoy blissful choral music!
Beide erblickten 1685 das Licht der Welt, schufen bereits mit 22 Jahren packende Vokalwerke von höchster Kunstfertigkeit und gelten heute als die herausragenden Komponisten-Persönlichkeiten des Barocks: Johann Sebastian Bach und Georg Friedrich Händel. Ihre Vertonungen »Christ lag in Todesbanden«, »Gloria« und »Dixit Dominus«, allesamt 1707 entstanden, sind eindrucksvolle Zeugnisse ihrer schon in jungen Jahren ausgeprägten musikalischen Meisterschaft in hochdramatischer, bildhafter Textauslegung.
Bachs Johannes-Passion ist ein einzigartiges Werk von erschütternder Expressivität. Wenn der große Bach-Interpret Philippe Herreweghe mit seinem Chor und Orchester des Collegium Vocale Gent und mit exzellenten Gesangssolistinnen und -solisten zur Tat schreitet, wird Bachs Musik in ihrer Substanz erlebbar.»In dieser Musik kommen Dinge zur Sprache, die bis dahin mit Tönen zu sagen niemand gewagt, niemand vermocht oder auch nur versucht hatte«, schrieb der Komponist Hans Werner Henze über Bachs Johannes-Passion. Als Pionier der historischen Aufführungspraxis hat Philippe Herreweghe einen besonderen Blick auf Bachs Musik, mit der er sich seit mehr als vierzig Jahren auseinandersetzt. Ihm zur Seite steht sein herausragendes Collegium Vocale Gent. Dorothee Mields, Reinoud Van Mechelen und weitere eindrucksvolle Stimmen bilden die illustre Solistenriege.
The St. Matthew Passion has always been a masterpiece, a pinnacle of oratorical art. Through double choirs and two orchestras, we experience existential emotions and enormous musical depth. The reflective arias offer insights into the human soul; we encounter our fear, hope, and confidence.
Two great Passion settings by Johann Sebastian Bach, the St. Matthew Passion and the St. John Passion, are considered to be among the cornerstones of western music. Another, following the Gospel of Mark, has remained lost to the day. How might it have sounded? Over the past decades, many experts have attempted to reconstruct the St. Mark Passion. While this initially may seem like the search for sunken Atlantis, the philosopher’s stone, or the Holy Grail, from the perspective of musical practice it is actually not so different from what Bach himself did on a regular basis: creative secondary use. Many of his chorales or arias can be spotted more than once in his catalogue of works – usually with a different text and sometimes in an entirely different context. This baroque practice is known as musical parody, and it works both ways: Ton Koopman, one of the world’s foremost Bach performers, decided to start over: In tireless research, he examined works by the great master, trying to find out whether they might serve as musical setting for the words of Mark’s Gospel. Johann Sebastian Bach’s Passions lead us to the core of Christian faith, and to the bleak abysses of all earthly life: desperation, betrayal, cruelty and the fear of death. And yet, underneath everything lies an unwavering trust in God. Ton Koopman’s reconstruction of the St. Mark Passion believably retraces the sufferings of Jesus, from the opening chorus »Geh, Jesu, geh zu deiner Pein« (Go, Jesus, go to Your suffering) all the way to the final chorale in which mourning and pain seem to have been overcome. Now, sung by renowned soloists and the Amsterdam Baroque Choir, the »rebuilt« St. Mark Passion is coming to Cologne for the first time, directed by its musical rebuilder, Ton Koopman.
13 Jahre alt war Dominik Susteck, als er die Orgel für sich entdeckte. Zugleich war er völlig fasziniert von der Musik Olivier Messiaens, die sein Interesse für die zeitgenössische Musik weckte. Heute gilt Susteck als einer der international bedeutendsten Neue-Musik-Organisten. Trotzdem muss er immer zu seinen beiden musikalischen Ziehvätern Bach und eben Messiaen zurückkehren.Vom großen Barockmeister Bach spielt Susteck auch die berühmte wie spektakuläre Toccata und Fuge in d-Moll. Vom Franzosen Messiaen hat er zwei Werke ausgewählt, die dieser Anfang der 1930er Jahre als Titularorganist an der Pariser Église de la Trinité komponiert hat. Es sind die sinfonisch angelegten Meditationen über die »Himmelfahrt« sowie »Apparition de l’église éternelle« als ekstatische Klangvision von der ewigen Kirche.