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»Passacalle de la Follie«

Date & Time
Mon, Oct 7, 2024, 20:00
Philippe Jaroussky, accompanied by Christina Pluhar and L’Arpeggiata, performs baroque love lyrics. These 17th-century "Airs de Cour" served as messengers of love, offering solace through profound texts and gentle melodies. Jaroussky, a leading countertenor, and Pluhar share a long and fruitful collaboration. The concert is recorded for streaming. Supported by Kuratorium KölnMusik and JTI.

A summary from original text in German | Read the original

Keywords: Baroque

Artistic depiction of the event

Musicians

Philippe JarousskyCounter tenor
L'ArpeggiataEnsemble
Christina PluharTheorbe, Director

Program

»Nos esprits libres et contents«Antoine de Boësset
»El baxel està en la playa«Gabriel Bataille
La Dia Spagnola ImprovisationChristina Pluhar
»Yo soy la locura« Passacalle de La FolieHenry de Bailly
»Aux plaisirs aux délices bergères«Pierre Guédron
»A la fin de cette bergère«Antoine de Boësset
CanarioLorenzo Allegri
Concert des différents oyseauxEtienne Moulinié
»Orilla del claro tajo«Etienne Moulinié
»Ma bergère est tendre et fidèle«Michel Lambert
La Vinciolina aus: Sechs Sonaten für Violine und Basso continuo op. 4Giovanni Antonio Pandolfi Mealli
»Enfin la beauté que j'adore«Etienne Moulinié
»Sí dolce è’l tormento« SV 332 für Sopran und Basso continuoClaudio Monteverdi
CiacconaMaurizio Cazzati
»Oblivion soave«. Arie der Arnalta, 2. Akt aus: L’incoronazione di Poppea SV 308 Opera reggia/Dramma musicale. Libretto von Gian Francesco BusenelloClaudio Monteverdi
»Ohimé, ch'io cado« SV 316 für Sopran und Basso continuoClaudio Monteverdi
»Dormite begl’occhi« aus: Orfeo Tragicomedia per musica in drei Akten. Libretto von Francesco ButiLuigi Rossi
»Lasciate Averno, o pene, e me seguite!«. Lamento des Orfeo aus: Orfeo Tragicomedia per musica in drei Akten. Libretto von Francesco ButiLuigi Rossi
Curtain Tune on a Ground aus: The History of Timon of Athens Z 632 Libretto von Thomas Shadwell nach William ShakespeareHenry Purcell
»Music for a while«. Für eine Singstimme und Basso continuo aus: Oedipus, King of Thebes Z 583 Schauspielmusik. Libretto von John Dryden und Nathaniel LeeHenry Purcell
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Last update: Fri, Nov 22, 2024, 12:20

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Artistic depiction of the event

LA VENEXIANA

Tue, Mar 4, 2025, 19:30
La Venexiana (Ensemble)
With the “invention” of opera in the early 17th century came a major change in the prevailing musical taste: instead of writing elaborate, polyphonic madrigals, composers increasingly featured the solo voice in the new genre of the monody and began creating dramatic ensemble pieces. Gabriele Palomba and his ensemble La Venexiana shine a spotlight on this turning point in music history, performing late madrigals by Claudio Monteverdi and works by some of his younger con­temporaries, including Tarquinio Merula, Alessandro Grandi, and Maurizio Cazzati.
Artistic depiction of the event

Pas de deux

Thu, May 16, 2024, 19:00
Florin Iliescu (Violin), Maximilian Junghanns (Violin), Clara Andrada de la Calle (Flute), Sebastian Wittiber (Flute), Peter-Philipp Staemmler (Cello), Sebastian Berner (Trumpet), Jón Vielhaber (Trumpet), Jonathan Cohen (Conductor)
So reizvoll ein Solokonzert auch ist – ist nicht ein Doppelkonzert quasi zweimal so interessant? Zwei Solisten, die sich die Bälle zuspielen, die wetteifern, sich überbieten, die zum Pas de deux sich zusammenfinden? An diesem Abend sind zwei einfach doppelt gut: die Solisten des hr-Sinfonieorchesters. Drei Konzerte für zwei Soloinstrumente stehen auf dem Programm, komponiert vom barocken Dreigestirn Bach, Telemann und Vivaldi. Unter seinen rund 50 Concerti für zwei Instrumente hat Vivaldi nur eines für zwei Trompeten gesetzt, ein Solitär im so umfangreichen Werkverzeichnis des virtuosen Venezianers. Auch Bachs Doppelkonzert BWV 1043 blieb ein Einzelstück – wer für zwei schreibt, schreibt exklusiv. Leiten wird den Abend der britische Cembalist und Dirigent Jonathan Cohen, der sich nicht nur mit seinem eigenen Ensemble Arcangelo einen Namen gemacht. Mit der Academy of Ancient Music ging er ebenso auf Tournee wie mit William Christies Ensemble Les Arts Florissants, das ihn mittlerweile zum Associate Conductor berufen hat. Franz Schuberts Mozart-nahe 5. Sinfonie, das wohl reifste unter seinen frühen sinfonischen Werken, wird dabei den reizvollen Schlusspunkt bilden in diesem Barock+-Programm.Konzertdauer: ca. 105 Minuten – inklusive Pause
Artistic depiction of the event

Pas de deux

Fri, May 17, 2024, 20:00
Florin Iliescu (Violin), Maximilian Junghanns (Violin), Clara Andrada de la Calle (Flute), Sebastian Wittiber (Flute), Peter-Philipp Staemmler (Cello), Sebastian Berner (Trumpet), Jón Vielhaber (Trumpet), Jonathan Cohen (Conductor)
So reizvoll ein Solokonzert auch ist – ist nicht ein Doppelkonzert quasi zweimal so interessant? Zwei Solisten, die sich die Bälle zuspielen, die wetteifern, sich überbieten, die zum Pas de deux sich zusammenfinden? An diesem Abend sind zwei einfach doppelt gut: die Solisten des hr-Sinfonieorchesters. Drei Konzerte für zwei Soloinstrumente stehen auf dem Programm, komponiert vom barocken Dreigestirn Bach, Telemann und Vivaldi. Unter seinen rund 50 Concerti für zwei Instrumente hat Vivaldi nur eines für zwei Trompeten gesetzt, ein Solitär im so umfangreichen Werkverzeichnis des virtuosen Venezianers. Auch Bachs Doppelkonzert BWV 1043 blieb ein Einzelstück – wer für zwei schreibt, schreibt exklusiv. Leiten wird den Abend der britische Cembalist und Dirigent Jonathan Cohen, der sich nicht nur mit seinem eigenen Ensemble Arcangelo einen Namen gemacht. Mit der Academy of Ancient Music ging er ebenso auf Tournee wie mit William Christies Ensemble Les Arts Florissants, das ihn mittlerweile zum Associate Conductor berufen hat. Franz Schuberts Mozart-nahe 5. Sinfonie, das wohl reifste unter seinen frühen sinfonischen Werken, wird dabei den reizvollen Schlusspunkt bilden in diesem Barock+-Programm.Konzertdauer: ca. 105 Minuten – inklusive Pause
Artistic depiction of the event

Jeanine De Bique "Mirrors"

Sun, May 4, 2025, 19:00
Jeanine De Bique (Soprano), Concerto Köln
The concert program "Mirrors" explores the same character from two mirroring perspectives. The arias depict key psychological moments of heroines like Agrippina and Cleopatra, set to music by Handel and Graun, among others. These works portray courageous, vulnerable, and passionate personalities. Soprano Jeanine De Bique, known for her bold performances, joins the specialist ensemble Concerto Köln in this musical exploration.
Artistic depiction of the event

Scènes de la Forêt

Thu, May 22, 2025, 20:00
Cité de la musique, Amphithéâtre (Paris)
Quatuor Hermès, Omer Bouchez (Violin), Elise Liu (Violin), Lou Yung-Hsin Chang (Viola), Yan Levionnois (Cello), Mathilde Calderini (Flute), Constance Luzzati (Harp)
Quatuor Hermès, one of the foremost quartets of its generation, joined by Mathilde Caldérini on flute and Constance Luzzati on harp, pay tribute to three women composers born in the 19th century and too long overlooked.
Artistic depiction of the event

La Quête de Merlin

Sat, May 24, 2025, 16:00
Cité de la musique, Amphithéâtre (Paris)
Vanessa Bertran (Livret), Benoît Menu (Arrangements), Benoît Menu (Compositions), Daniel San Pedro (Stage), Clément Desoutter (Costume), Clément Desoutter (Regard magie), Alban Sauvé (Création lumière), Olivier Debbasch (Merlin), François Lazarevitch (Flûte traversière), François Lazarevitch (Cornemuses), Vincent Lhermet (Accordion), Manon Papasergio (Harpe ancienne), Garance Boizot (Viola da gamba)
Merlin the magician is an essential figure in the legends of the Knights of the Round Table. François Lazarevitch, Vanessa Bertran and Benoît Menut have created an inspired portrait of the sorcerer, illuminated by music whose resonance spans the centuries.
Artistic depiction of the event

La Quête de Merlin

Sun, May 25, 2025, 11:00
Cité de la musique, Amphithéâtre (Paris)
Vanessa Bertran (Livret), Benoît Menu (Arrangements), Benoît Menu (Compositions), Daniel San Pedro (Stage), Clément Desoutter (Costume), Clément Desoutter (Regard magie), Alban Sauvé (Création lumière), Olivier Debbasch (Merlin), François Lazarevitch (Flûte traversière), François Lazarevitch (Cornemuses), Vincent Lhermet (Accordion), Manon Papasergio (Harpe ancienne), Garance Boizot (Viola da gamba)
Merlin the magician is an essential figure in the legends of the Knights of the Round Table. François Lazarevitch, Vanessa Bertran and Benoît Menut have created an inspired portrait of the sorcerer, illuminated by music whose resonance spans the centuries.