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Klassisch modern! Kammerkonzert 5

Date & Time
Tue, Mar 18, 2025, 19:30
Musicians of the Komische Oper Berlin present intensive listening experiences in special locations as part of their chamber concerts. From the festive ambience of the Schiller Theater to the monumental vastness of the old hangar at Tempelhof Airport, with new sound worlds at the Kindl site to enchanting experiences in a tent.

A summary from original text in German | Read the original

Keywords: Chamber Music

Artistic depiction of the event

Musicians

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Program

Dmitri Shostakovich
Elena Kats-Chernin
Erich Korngold
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Last update: Fri, Nov 15, 2024, 08:51

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Artistic depiction of the event

Kammerkonzert 5

Fri, Jun 20, 2025, 20:00
Anna Breidenstein (Violin), Janis Lielbardis (Viola), Alexandru Richtberg (Cello), Anna Breidenstein und Stefan Knote (Violin), Dora Scheili (Viola Fionn Bockemühl)
Performance of works by Cras, Penderecki, and Koechlin featuring Anton Hollich (clarinet), Anna Breidenstein (violin), Janis Lielbardis (viola), and others. The program includes Cras' String Trio, Penderecki's Quartet for Clarinet and String Trio, and Koechlin's String Quartet No. 2.
Artistic depiction of the event

modern art ensemble

Sun, Feb 23, 2025, 20:00
Konzerthaus Berlin, Werner-Otto-Saal (Berlin)
modern art ensemble
“Yol - The Path” by Zeynep Gedizlioglu describes the path of a sound, but also the artistic path of the Berlin composer of Turkish descent. Born in Moscow, Alexandra Karastyaneva Hermetin grew up in Sofia and now lives in Vienna. Her piece “Polynj” (Wermut) cleverly surrounds the solo tone of the cello with the timbres of the rest of the ensemble - a work in a reduced, impressive tonal language, whose motifs seem to move around a mysterious core. Michael Quell's “energeia aphanés” is also on the trail of a secret: it deals with “black energy”, which plays a central role in theories about the universe. Invisible and not directly detectable, “energeia aphanés” is the force that holds the structures of the universe together. We see the trace of its presence, but not itself. Next on the program is the world premiere of Makiko Nishikaze's “fantasie-fuge”, which is based on Bach's unfinished Fantasia and Fugue for Organ BWV 562. Nishikaze first orchestrated it for ensemble, then wrote it to completion and finally transformed it entirely into her own sound cosmos. The final piece is Helmut Zapf's composition “Heimat”, in which he asks about the location of himself and his musical world and provides a possible answer.
Artistic depiction of the event

Kam­mer­kon­zert I

Mon, Oct 14, 2024, 20:00
Peter Rainer (Violin), Tobias Sturm (Violin), Andreas Willwohl (Viola), Sebastian Posch (French horn), Dana Sturm (Piano)
Seit mehr als sechs Jahrzehnten gehören die Kammerkonzerte von Musiker:innen der Staatskapelle zu den Konstanten des Staatsopernprogramms. In dieser Spielzeit haben sich Ensembles zusammengefunden, die unter dem Thema „Zusammen-Spiel“ Musik verschiedener Zeiten, Stile und Kulturen ausgewählt haben. An elf Terminen im Apollosaal, der mit seiner besonderen Atmosphäre ein idealer Ort für Kammermusik und ein kommunikatives Miteinander von Spielenden und Hörenden ist, werden Werke vom Barock bis zur Gegenwart erklingen, in zugleich spannungsvollen wie harmonischen Konstellationen, bei denen spürbare Kontraste ebenso eine Rolle spielen wie ein gemeinsames Schwingen und der Ausgleich von Gegensätzen.
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Kammerkonzert 2

Sun, Nov 3, 2024, 11:00
Ye Wu (Violin), Cristian Suvaiala (Violin), Linda Guo (Violin), Maxime Gulikers (Violin), Marko Milenković (Viola), Christoph Zander (Viola), Susanne Eychmüller (Cello), Christine Penckwitt (Cello), Christiane Tétard (Flute), Svetlin Doytchinov (Oboe), Dörte Sehrer (Clarinet), Haeree Yoo (Horn), Augusto Velio Palumbo (Fagott), Susanne Herzog (Moderator)
Leicht und frisch wie die klassische Serenade: Samuel Barber, Jean Françaix und Paul Hindemith stehen für eine spielfreudige, witzige und doch modern gewürzte Variante einer "Neoklassik" des 20. Jahrhunderts. Den drei farbenfrohen Bläserwerken gegenüber steht ein Besetzungsexperiment des Beethoven-Zeitgenossen Louis Spohr: Sein Opus 87 lässt zwei Streichquartette konzertant gegeneinander antreten und dialogisieren - als seltener Sonderfall im Kammermusikrepertoire.